2017 m. sausio 30 d., pirmadienis

Pirštų galais per Šventąją žemę (2). Lietuviškos vaišės izraeliečių šuneliui, Raudonosios jūros katinai ir naktinis Eilatas

2017 m. sausio 30 d., pirmadienis. Eilatas.

Norint suspėti užrašyti įspūdžius, tenka atsikelti 6 valandą ryto ir užsiplikyti puodelį stiprios juodos arbatos.
Kariniame Ovdos oro uoste nutūpėme gan minkštai ir taikiai. Visame oro uoste – vos keletas ryškių saulės spindulių nuglostytų lėktuvų. Trapu leidžiamės žemyn, į veidus trenkia stiprokas vėjas. Jausmas geras kaip visada, kai iš žiemos kalėjimo pasprunki į šiltą pavasarį ar net beveik vasarą.
Į Ryanair lėktuvų salonus pagal jų taisykles leistinų išmatavimų bagažą įsineša tik pirmieji 90 keleivių, o likusiųjų kuprinės ir lagaminai keliauja į atskirą lėktuvo bagažo skyrių. Taip išėjo, kad ant mano kupros – sunki kuprinė, o Juditos lagaminas darda ratukais į oro uosto bagažo atsiėmimo vietą. Aš matyt buvau 90-as Kaune įlipęs keleivis, o žmona – jau 91-a... Bet tai juk visai nesvarbu, tad žingsniuojame toliau.

Šį kartą oro uosto darbuotojų akiratin pakliūnu aš. Nedidukas žydukas apšepusiu smakru įdėmiu žvilgsniu tiria mane ir paprašo pateikti pasą. Paskui kamantinėja: kuriam laikui atvykome, kur apsistosime, ar neketiname iš Izraelio keliauti į kitas šalis... Galiausiai palinki geros kelionės ir paleidžia.
Atvykimo salėje tampa vis tirščiau, čia būriuojasi keliais lėktuvais atskridę žmonės. Po bemiegės nakties jėgos senka gana sparčiai, reikia daug kantrybės. Prie pasų patikros punktų nusidriekia ilgokos eilės. Vėl susitinkame arfininkę J.D. ir smagiai šnekučiuojamės. Ji Izraelyje jau ne pirmą kartą. Visai neseniai dalyvavo muzikantų konkurse Tel Avive. Tada nespėjo aplankyti Jeruzalės, o dabar išsinuomotu automobiliu su draugu vyksta būtent ten ir dar į kitas vietas. Po to sugrįš į Eilatą, „pasigaudyti saulės“. Visi mes šioje Šventojoje žemėje turime lygiai po savaitę, paskui vėl susitiksime Ovdoje ir tuo pačiu lėktuvu skrisime į Lietuvą.
J.D. patikrą jau praėjo, dabar mūsų eilė. Per daug netardė, keletas standartinių klausimų ir čiaukšt izraelietiški antspaudai į lietuviškus pasus su Trakų ir kitokiais vaizdais puslapiuose. Kol paso nepasikeisi, gali pamiršti keliones į Iraną ar kitas aplinkines musulmoniškas šalis. Tikrai neįsileis su tokia gėdos žyma. Keistai tarpusavyje susipjudžiusios visos šitos šalys.
Vos praėjus pasų kontrolę, pasitinka dvi iki ausų išsivėpusios moterys, kurios stovi prie kažin kokia kosmetika nukrautų staliukų ir kabinėjasi prie ką tik atvykusių turistų. Paprašė pavertėjauti kitoms lietuvėms, nes neva su jomis nesusišneka. Priekabios vėplos klausia keisto dalyko: kas yra Izraelio sostinė? Geografijos egzaminus, vos įkėlus koją į svečius? Per daug nemąstydamas rėžiu – Tel Avivas. O jos ima traukti per dantį: „Na va, na va... Kas dabar būtų, jei mes pasakytume, jog Lietuvos sostinė yra Ryga?“ Taip ir nesuvokiau tuomet, ką tuo norėjo įrodyti ir kokio atsakymo iš mūsų tikėjosi (tiesa, vėliau supratome „pakastą šunį“ – reikėjo atsakyti, kad Izraelio sostinė yra... Jeruzalė. Erdvė pamąstymui.)
Tiek to, smėlis nematė, paliekame vėplas toliau kabinėtis prie kitų atvykėlių. Girdėjome, kad anksčiau lyg ir dalindavo svečiams kosmetikos rinkinukus (su sudėtyje visur čia brukama Negyvosios jūros druska), tačiau mums nieko nedavė. Neišlaikėme geografijos egzamino? Gal. Ne taip, kaip Gruzijoje, kurioje be jokių egzaminų oro uoste kiekvienas atvykęs svečias gauna po butelaitį gero raudono vyno. Dovanų nuo Vyriausybės. Bet juk ne dovanų atvykome. Pati kelionė yra didelė dovana.
- - -
Autobuso Nr. 282 vairuotojui sumokame apie 10 eurų (apie 43 NIS – New Israeli Shekel) ir patogiai įsitaisę laukiame, kol pajudėsime. Nuo Ovdos iki Eilato – maždaug 60 kilometrų. Už langų iš visų pusių pasipila smėlis.
Kuo daugiau keliauji, tuo labiau supranti, kokio pasakiško grožio yra Lietuva. Anot J.D., suvoki, kaip pas mus tiršta, žalia, įvairu. Smėlio dykrų monotonija palaipsniui įsisiūbuoja ir ją ima keisti kalnuotesnės vietovės.
Savotiška ir visai įspūdinga, kai pažvelgi įdėmesniu žvilgsniu. Čia netgi visa spalvų paletė!
Tenai turbūt labai tylu. Ne veltui Jėzus ėjo į dykumą, o ne į diskoteką. Įvažiuojame į Eilatą. Čionai ganėtinai tvarkinga ir visai jauku. Gal ir neidealu, bet kur kas tvarkingiau nei kokioje nors Afrikoje. Aplinkui sukiojasi uniformuoti vaikinai. Judita ir legendinis jos lagaminas:
„Sunset inn“ svečių namai pasitinka gaiviomis oazėmis.
Čia ir šunelis Sunny, iš karto susidraugaujantis su Judita.
Administratorius Ženia irgi itin draugiškas, laisvai kalba angliškai, rusiškai, žydiškai ir dar nežinia kokiomis kalbomis. Nelaukdamas įregistruoja mus ir pavaišina vynu bei kava. Paskui įjungia fotoaparato filmavimo režimą ir filmuoja, kaip šie svečių namai maloniai pasitinka savo klientus. Paskirtas kambarys – ramiame užkampyje, ne pernelyg švarus, nedidelis, beveik be lango, bet viskas, ko reikia, yra, net ir nedidelė virtuvėlė... Į kambarį netrukus užsuka saulėtasis šunelis Sunny, todėl gauna lauktuvių – lietuviškų lašinių.
Išvedėm iš košerinio kelio? Vargu. Dar ne to turbūt yra ragavęs.
Pirmą kartą į kelionę užsienin (lėktuvu) įsidėjome šiek tiek rimtesnio maisto, nes Izraelyje, ne paslaptis, maistas mūsų kišenei yra beprotiškai brangus. Bet apie tai šiek tiek vėliau. O dabar eime pasižvalgyti po Eilatą.
Besižvalgydami nejučia atsidūrėme prie Raudonosios jūros. Vanduo tikrai šiltas, nors dar ne kaip kisielius.
Pakrantėje zuja daug benamių katinų. Pakrantė turbūt ir yra tikrieji jų namai. Netgi su SPA.
Kiekviena gyvybė trokšta šilumos, todėl vos įsitaisai kur prisėsti, žiūrėk, jau koks murklys ir tupi tau ant kelių. Kai trukteli stipresnis vėjas, prie jūros dar nėra taip šilta.
Sutinkame ir pirmuosius gatvės muzikantus. Ant smėlio įsitaisiusi sėdi pora, šalia jų – dėklas su gitara. Vaikino veidas šiek tiek pajuodęs, bet akys guvios. Panašiai atrodo ir mergina. Jie mus užkalbino, nes norėjo paprašyti telefono, kad kažkur paskambintų. Vaikinas – pabėgėlis iš Ukrainos, mergina – rusė. Prieš tai apie 9 mėnesius gyveno Egipte, dabar jau apie 10 mėnesių glaudžiasi Izraelyje (Eilate). Paprasčiausiai palapinėje, kažkur prie jūros. Vagabundos. Sakė, jau pasiilgo namų ir ketina kada nors grįžti.
Vaikinas kartais darbuojasi motelyje, per dieną uždirba apie 250 NIS (60 eurų). Dar pagroja šalia pajūrio kavinių, prisiduria papildomai. Alui užtenka, anot jo. Trukteli šiekt tiek birzgalo iš skardinės. Balsas skaidrus, bet pats atrodo ganėtinai suvargęs. Vasaromis, kai čionai būna apie 45 laipsnius karščio, sunku net naktį palapinėje išbūti. Visą dieną nenuėjo į darbą, tad dabar neaišku, kaip bus. Neturėjo sveikatos, anot jo.
Paklausėme, ar lengva čia išgyventi, nes mums kainos atrodo žvėriškos. Minimalus atlyginimas Izraelyje – apie 1000 eurų, tačiau, kaip teigia ukrainietis-pabėgėlis, tai nėra labai didelis džiaugsmas. Koeficientas toks, jog eiliniams izraeliečiams, nepaisant to, kad išgyvenimo lygis atrodo gana aukštas, nėra taip jau lengva. Atlyginimai, jei lygintume su mūsiškiais, dideli, bet ir kainos nemažos. Vadinasi, daugmaž viskas labai panašu.
Pora sakė netrukus eis groti, o jų vietoje tuo metu „darbavosi“ štai toks muzikantas:
Besileidžianti saulė ir taip gana raudonus kalnus dar labiau priverčia raudonuoti iš gėdos.
Grįžtame į svečių namus atsipūsti. Išgirstame lietuvių kalbą. Apsukrus vyrukas iš Žagarės suorganizavo visą grupę ir atskraidino ją į Izraelį. Tarp jų ir žemaičiai iš Kelmės, iš Tauragės ir iš kitur. Pats organizatorius Šventojoje Žemėje jau kone aštuntą kartą, tad viską kuo puikiausiai čia pažįsta. Lankėsi ir Jordanijoje. Kitą kartą patarė į tokią kelionęs pasiimti daugiau maisto, nes vien sumuštiniams per trumpą laiką gali nubyrėti 60-70 eurų. Jie Eilate neužsibus. Pernakvos ir ryte 400 kilometrų trauks į šiaurę. Tenai jau išnuomota vila, keps šašlykus ir t.t.
Sutemus kartu su žagariečiais ir su žemaičiais kulniuojame keliuku žemyn, šokančių fontanų link. Naktinis Eilatas sužėri ryškiomis spalvomis.
Fontanai tą vakarą visai nebuvo nusiteikę linksmintis. Jų šokio taip ir nesulaukėme. Apsukrus žagarietis staiga pareiškė, kad kartais mėgsta pabūti vienas, kai pavargsta nuo visokiausių organizacinių reikalų, todėl įsikniaubęs į telefoną nubildėjo laiptais žemyn kažkokių lobių, o gal pokemonų gaudyti.
Netrukus ir mes patraukėme Saulėlydžio užeigos link (Sunset Inn). Moterys suspėjo net ir nusnausti po atviru Šventosios Žemės dangumi. Labos nakties.
N.L.

BUS DAUGIAU, nes Lagaminas be dugno...