Vos
įvažiavus į Jeruzalę, Judita kone apsiverkė. Ne, ne dėl to, kad būtų iki sielos
gelmių pakerėta Šventosios žemės, o todėl, jog pirmasis įspūdis visiškai
neatitiko išankstinių įsivaizdavimų – kalnai šiukšlių tarpuvartėse, pakampėse
ir tarp viso to it varnai išdidžiai pėdinantys žydai su savo plačiabrylėmis
skrybėlėmis, skuduriniais blynais ant galvų ir pintomis kasytėmis. Ne Kairas,
bet priemiesčių gatvės primena Afrikos šiukšlynus.
Tiesa,
kuo arčiau centro, tuo situacija vis geresnė ir geresnė, vis švariau ir
švariau.
Jei
kas nors čia vyktų vien tikėdamasis atrasti tikėjimą, Dievą, be jokios
specialios parengties, tai turbūt prarastų paskutinius tikėjimo likučius ar
užuomazgas, jei tokie buvo. Tokio tautų, tikėjimų, odos spalvų ir kt. jovalo turbūt
niekur kitur pasaulyje nerasi.
Jeruzalė
šventa ir žydams, ir musulmonams, ir krikščionims ir armėnams, ir dar bala žino
kam. Tokia šventa, kad įtampa tvyro ore. Kiekvienas tą šventumą įsivaizduoja
savaip, kiekvienas, regis, dėl savo įsivaizdavimo galėtų kitaminčiui perkąsti
gerklę, pasitaikius progai. Kiekvienas nori savaip prichvatizuoti Dievą ir
primesti tą įsivaizdavimą kitiems. Jei čia netyčia pasirodytų Kristus,
automatais ginkluoti Jeruzalės paaugliai turbūt pavarytų jį į šoną.
Kiek
girdėjome, tai Jeruzalėje paradoksaliai saugiau nei bet kuriame Europos mieste
– niekas čia nepuls perkandinėti gerklių, niekas nebandys brukti savo tiesų, o
viskas bus nutylėta tarp eilučių. Kažin koks keistas nebylaus susitarimo tvaikas
nuolat pakibęs ore. Kol pripranti prie jaunuolių su ginklais, turi praeiti šiek
tiek laiko.
Ketinome
čionai praleisti vieną naktį ir booking.com sistemoje buvome rezervavę kambarį
hostelyje, esančiame pačiame Jeruzalės centre, visiškai greta įėjimo į
pagrindinę musulmonų šventovę (Chain Gate Hostel). Tai netgi per drąsu vadinti
kambariu, nes ši skylė labiau panaši į akmeninį urvą be langų, kuriame telpa tik
dvivietė lova ir nieko daugiau.
Štai
su šiuo urvu ir buvo susijusi turbūt viena įsimintiniausių mūsų patirčių
Šventajame mieste. Nuvargę nuo klaidžiojimo po nepažįstamas vietoves,
susiruošėme miegoti. Pirmoji „nulūžo“ Judita, o man per apsnūdimą kažkur už
storų sienų pasigirdo šūviai, keli trankūs pokštelėjimai. Kaip tyčia, tuo pat
metu siaurame hostelio priimamajame ekspresyviai bendravę vyrai vis labiau
prarado kontrolę ir, atrodė, jų pokalbis tuoj tuoj pavirs į kruviną konfliktą.
Nė nekrustelėdamas, laukiau, kas bus toliau, o Judita, lyg visko būtų maža, per
sapnus neapsikentusi vis didėjančio triukšmo staiga užriko: „Baikit jūs ten, kiek
galima, tylooooooos!“. Mano vaizduotė turbūt buvo įaudrinta dar pakeliui į šį
miestą nugirstų žinių, jog neseniai Jeruzalėje įvyko sprogimas, per kurį kažkas
lyg ir nukentėjo. Įspūdžių gausa ir nuovargis irgi prisidėjo prie iš pasąmonės
ūselius kaišiojančių pačių baisiausių nuojautų.
Akimirksniu
užtildęs žmoną, pasakiau, kad girdėjau šūvius – turbūt kažkas mėgina užimti
hostelį! To jai ir tetrūko pakirdusiai iš saldaus pirmojo įmygio. Arabiškas
burbuliavimas už durų nesiliovė, vis labiau intensyvėjo. Judita mūsų vaikus jau
spėjo įsivaizduoti esančius našlaičiais ir abu nežinodami ką daryti ketinome
lįsti po lova.
Staiga
arabiškas burbuliavimas kiek aprimo ir netikėtai priimamajame nuskambėjo
skardus atlapaširdiškas juokas. Pasirodo, šitie gyvuliai, hostelio darbuotojai,
paprasčiausiai taip bendrauja, tai yra normalus jų bazaras, tai yra jų pagarba svečiams – pirmą valandą nakties
plyšauti it futbolo sirgaliams visai greta popierinių mūsų urvo durų! Išgyvenus
tokias patirtis, Šventajame mieste niekas nebeatrodė baisu.
O
per pirmąją dieną mes visgi šį tą suspėjome pamatyti. Nusimetęs nereikalingą
naštą Chain Gate urve ir įkalęs keletą stikliukų stipraus gėrimo, sumaniau
pabendrauti su ginkluotais vyrais, kurie visai mielai sutiko ir
nusifotografuoti:
Jie
saugo vartus į pagrindinę Jeruzalės musulmonų šventovę. Palandžiokime Jeruzalės
labirintais:
Gatvėse
palaipsniui beįsižiebiant žibintamas, pajutome, kad jėgos jau gerokai
pasekusios ir tuomet kulniuodami tokiu Jeruzalės a la Gedimino prospektu, pasukome kairėn ir atsidūrėme tikrų
tikriausiame žydiškame turguje! Dar niekada neteko regėti tokios gausybės
įvairiausių spalvų, kvapų ir grožio produktų po vienu stogu... Tiesa, mūsų
kišenėms viskas labai brangu (nors Jeruzalėje daug ko galima įsigyti gerokai
pigiau nei kurortiniame Eilate), tačiau jei šen bei ten paragautumei visko po
žiupsnelį, tai galiausiai pro turgaus duris nebeišlįstumei kaip koks Mikė
Pūkuotukas.
Pro
duris visgi išlindome ir tuomet patekome į pačią tikriausią sutemusios
Jeruzalės gatvės muzikantų sukurtą euforiją. Aplink šiek tiek pro šalį pjovusį gitaristą
ir protarpiais kaip reikiant beįsismaginančią smuikininkę susibūrė gal 30 žydų
paauglių (daugiausia merginų), kurie taip žodis žodin traukė kažin kokias tik
jiems žinomas dainas, jog atrodė, kad tuoj visi atsiplėš nuo žemės ir nuskris
nežinoma kryptimi. Toks intensyvumas truko gal 20 minučių, o po to visi staiga
paplojo, sumetė monetų į ant žemės gulintį gitaros dėklą ir kaip kareiviai
vienu žingsniu nužygiavo į naktinį Šventąjį miestą.
Atslūgus
euforijos bangai, mes su Judita gatvės muzikantų paprašėm gitaros ir pagrojom „Šerkšno
tylos“ dainą „Žiūrėk, jau sninga...“. Žydams lietuviškai. Gitara buvo kraupiai
išsiderinusi – ir kaip jis apskritai galėjo tokia groti ir taip nuo žemės
pakelti klausytojų minią? Žydiška mistika, ne kitaip!
Labos
nakties, keliaujame į savo urvą!
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą