2022 m. liepos 19 d., antradienis

Estijos salų robinzonai (1). Jūra tai yra, bet jūros nėra...

Estija, Saremos salos šiaurė, Adu-Jaani Kodumajutus svečių namai, Matja kaimas, esantis netoli Leisi miestelio. Truputį po vidurvasario. Mes pabudome mediniame namelyje. Jame telpa dvi dviaukštės lovos, šaldytuvukas, virdulys, kelios kėdės… Tai vadinama bungalu. Gan keistas žodis.

Iš bungalo kyšo namelio ploto terasa su stogu. Čia dabar ir rašau. Pusė devynių ryto. Saulė išsijuosusi kaitina į dešinį šoną. Ši informacija tikrai yra nereikšminga, nes jums jokio skirtumo – saulė galėtų spiginti ir iš kairės ar dar iš kur nors. Suklustumėte nebent tada, jei pasakyčiau, kad saulė neduoda ramybės iš po žemių.

O, ką tik pragydo estiškas gaidys! Terre! Ganėtinai vėlyvas. Negreitai supranta, kada jau rytas. Nebūtų estas…

Vidurnaktį šio kaimo ramybėje niekaip negalėtum pasakyti, jog čia tamsu, nors į akį durk. Turbūt kol kas viešpatauja baltosios naktys. Tik aplink tują prie terasos nepailsdami zuja kone svarainio dydžio vabalai, kurie skraidydami skleidžia žemą garsą. Sraigtasparniai. Jie yra labai naudingi, nes vaikai greitai sušoko į bungalą ir pasislėpė lovose po antklodėmis. Tokių vabalų reikėtų turėti namuose. Juos būtų galima išleisti iš stiklainių paskraidyti – vietoje nesuskaičiuojamų raginimų atžaloms mokslo metais eiti valytis dantis ir šiaušti miegoti.

Į Saremos salą iš žemyninės Estijos dalies didžiuliu keltu atsikėlėme iš Virtsu Sadam keltų uosto.

Ruošiantis kelionei niekaip nepavyko rasti, kiek galėtų kainuoti kelto paslaugos. Tad jei ir jūs ieškote tokios informacijos, patekote į gerą kelionių tinklaraštį (Lagaminas be dugno), nes aš dabar Jums tai pasakysiu. Keturių asmenų šeimai (2 suaugusieji + 2 vaikai + lengvasis automobilis) – apie 23 EUR į vieną pusę. Gyva eilė, keltai plaukioja dažnai. Persikėlimas trunka apie pusę valandos.

Pravažiavę Muhu salą pylimu, kurį iš abiejų pusių supa vanduo, įriedėjome į Saremos salą ir patraukėme sostinės Kuresarės link. Čia tik užkandome „Kesu“ kavinėje, kurioje kaip patiekalai patiekiami pašildyti pusfabrikačiai, apsilankėme Maximoje (!) ir išvykome į šiaurinę salos dalį ieškoti maždaug už 40 kilometrų nuo Kuresarės esančio savojo bungalo. Į salos sostinę dar sugrįšime.

Matja kaimelio Adu-Jaani Kodumajutus svečių namuose mus pasitiko senyva moteris ir atrakino tvirtai sukaltą medinį namelį, kuriame įsikūrėme. Čia kol kas nesimato jokių kitų poilsiautojų, jaučiamės apsupti staiga užplūdusios visiškos ramybės.

Jei praeitą dieną Latvijoje pusdienį mėgavomės vos už 100 metrų nuo nakvynės vietos atsiveriančia jūra (Tūjos vietovė), tai nuo mūsų estiško kaimelio iki vandenų platybės reikia pavažiuoti apie 8 kilometrus. Bet vos užnugaryje palikę jaukų Leisi miestelį, prie pakrantės neprasibrausite, nes ji atitverta spygliuotomis ganyklų vielomis, už kurių jūra dar tik matosi toli horizonte. Tai tu, Leisi miesteli, leisi ar neleisi mums išsimaudyti?

Pagaliau miško keliuku pavyko nusikapanoti iki pajūrio. Čia palapines mėgino statytis keli poilsiautojai estai, keli miegojo kojas iškišę pro praviras automobilių bagažines, dar keli vartaliodamiesi bagažinėse naršė mobilius įrenginius.

Išsimaudyti visgi nepavyko, nes pakrantė klampi kaip pelkė, kurioje Judita viena koja susmuko kone iki kelio. O jau smarvė taip riečia nosį, jog, atrodo, kad čia pusmetį tuštinosi šimtas karvių! Keistoki estų poilsiautojai, kurie šioje vietovėje įžiūri romantikos. Bet gal jie čia vakare pleškins laužus, mėgausis miško apsuptimi, skaitys estų poeziją ir kitaip čiulps trumpos vasaros syvus...

Po to, kai Judita palesė mėlynių, mes patraukėme atgal į jaukųjį Matja kaimelį. Kelią perbėgo tamsiai ruda stirna.

P.S. Vakare šalia bungalo mus aplankė žalmargis katinas. Jis drąsus, įmitęs, su apykakle. Pavaišinau jį mėsos gabaliuku ir praminiau Šik‘u. Skamba gan estetiškai ir estiškai. Šik‘as panašus į karvę, o ŠIK – Šventa Indijos Karvė. Abreviatūra. Kaip pavadinsi, taip sugadinsi, sako lietuvių liaudies patarlė.

Bus daugiau, nes Lagaminas be dugno.