2014 m. rugpjūčio 2 d., šeštadienis

Latvijos dienoraščiai (8). Urviniai žmonės, upės slenkstis, Latvijos Venecija ir banditėlis su pacuko snukeliu. Su žmonėmis kalbėtis reikia.

Pirmą kartą kelionėje pabudau taip vėlai – apie 9 valandą. Jūra palaipsniui virsta ežeru. Bangos vis rimsta ir rimsta, visą dangų išraižė plunksniniai debesys. Panašu, kad įsivyraus karščiai. Ant mūsų skardžio-terasos, žvelgiančios į jūrą, tarp akmenų ką tik sukūriau lauželį ir užstačiau puoduką su vandeniu kavai. Šiandien sūnaus Elijo vardo diena.

Vakar, susirinkę palapines, per Jūrkalnę patraukėme Kuldygos link. Kelionės atstumas – 40 kilometrų. Pakeliui pasitiko jaukūs miestukai Alsunga ir Edole. Po pilį kiekviename, o Edolėje itin smagu – abi kelio puses skalauja tvenkiniai, visur vyrauja tyla bei ramybė. Vietinį gyventoją sunku net ir pamatyti.

Vos tik įvažiavę į Kuldygą, nutarėme papietauti, nes kaip tik buvo pietų metas. „Rimi“ parduotuvėje įsikūrusioje kavinėje-picerijoje benagrinėdami valgiaraštį susitikome tą pačią šeimą (taip pat su dviem vaikais – mergaite Kotryna ir berniuku Karoliu), su kuria Ventspilyje važiuodami siauruku sėdėjome tame pačiame vagone. Jie jau traukė Vilniaus link, o pakeliui užsuko į Kuldygą. Vėliau dar susitiksime ir šalia šio miestelio esančiuose smėlio urvuose.

Keletas pastebėjimų apie kavinėse patiekiamą maistą – degradavusiai „Čili“ picerijai yra ko pasimokyti. Sodri guliašo sriuba su pupelėmis ir gausybe mėsos gabaliukų – vos apie 4,5 Lt, pavertus lietuviškais pinigais. Panašu, bent jau mums gal taip pasisekė užtaikyti, kad latviai nebando kiek įmanoma labiau išgręžti klientą ir kiek įmanoma labiau sutaupyti produktų ar kita ko. Erzinantis nacionalinis lietuvių verslininkų bruožas. Pietūs tikrai buvo gardūs ir sotūs. Už 40 Lt (ir dar už mažiau) laisvai gali papietauti 4 asmenų šeima. Nekalbu apie aukštesnės klasės maitinimo įstaigas ar restoranus, nes tokiuose niekada nesilankome – bergždžias reikalas.

Pervažiavę arkinį tiltą, dešinėje pusėje palikę platųjį Ventos krioklį, prie kurio sugrįšime vėliau, pasukome į kairę ir nuriedėję apie 4-5 kilometrus, atsidūrėme vietovėje, kurioje yra garsieji Latvijos smėlio urvai (Riežupės ola). Tiesa, čionai bilietų kaina, atsižvelgiant į tai, kad pralindimas urvais kartu su gide tetrunka apie 15 minučių, truputį kandžiojasi – 5 eurai suaugusiajam, vaikui nuo mokyklinio amžiaus – 3 eurai. Mums buvo paskirta nuotaikinga gidė, kuri kuo puikiausiai viską supranta lietuviškai ir papasakoti lietuviškai gali. Neprapultų mūsų šalyje.

Urvus rankomis rausė net kelios latvių šeimos kartos, o kvarcinį smėlį vežė į Rygą, kur jis pavirsdavo stiklu. Bendras išraustų urvų ilgis – apie 2 kilometrai, tačiau turistai gali praeiti tik apie 500 metrų. Besikamuojantys dėl klaustrafobijos geriau čionai nelįstų. Giliausia vieta, į kurią patenkama – 11 metrų po žeme. Tiek žiemą, tiek vasarą urvuose temperatūra išlieka ta pati, t. y. +8 laipsniai. Latvių vestuvininkai tradiciškai mėgsta užsukti į šiuos urvus ir Meilės vardu pavadintoje „salėje“ palikti gėlių puokštes, kurios be vandens, padėtos ant smėlio ar įsmeigtos į jį, išsilaiko gyvos net 2-3 mėnesius! Urvais lendama užsidegus žvakes.
Kad ekskursija nebūtų tiesmuka ir nuobodi, sugalvoti teminiai lankytojų prablaškymai. Karštą vasaros dieną čionai – tikra atgaiva. Vaikai net spėjo gerokai apledėti. Žiemą urvuose apsigyvena šikšnosparniai.

Išlindę į dienos šviesą, vėl sutikome pažįstamą šeimą, apie kurią minėjau anksčiau – ji pateko į kitos gidės rankas. Palinkėjome vieni kitiems gero kelio ir išvykome apžiūrėti Ventos krioklio.

Kriokliu jo nepavadinčiau – labiau panašu į upės kaskadą. Gan plati kaskada, nuo kurios kai kurie vaikai net įsigudrina stačia galva nerti į Ventą.
Iš pradžių tiek visų liaupsintas „krioklys“ (na ne Viktorija ir ne Niagara, toli gražu) nuvylė, bet vėliau, žvelgiant iš kito miestelio kampo, pakerėjo savo didybe (potvynio metu Ventos slenksčio plotis gali siekti net 279 metrus!).
Kuldyga paliko gilų įspūdį. Čia tikrai tvyro paslaptinga senamiestiška dvasia. Kai kurie pastatai gerokai apleisti, o juose slepiasi praeiviui nežinomos istorijos. Jaukūs užkampiai, nuostabiai sutvarkytas skulptūrų parkas, upelis, kiaurai veriantis miestelį, o po to beveik tikru kriokliu krentantis žemyn ir nuskubantis į Ventos upę. Kaip kažkas pasakė – Latvijos Venecija.
Jeigu Ventspilis – karvių miestas, tai Kuldygą pavadinčiau kačių tvirtove. Tik katės čia gyvos ir kartais nori ėsti.

Įdomus sutapimas – šį antienos užkandį Judita rado „Rimi“ parduotuvės tualete. Vaišinkitės ūsuotosios!

Penktadienį daug kas mėgsta tuoktis.
Šokantis, skraidančiomis vandens čiurkšlėmis besispjaudantis fontanas – tikras vaikų džiaugsmas!
„Šerkšno tyla“ Kuldygoje simboliškai sugrojo „Oranžinį kiemsargį“. Tiesą pasakius, žmonių čia tiek nedaug, kad net ir nėra kam groti. Kažkas minėjo, kad du trečdaliai Latvijos gyventojų bazuojasi Rygoje, o kiti – likusioje Latvijoje. Važiuojant per miestelius, tai tikrai galima pajausti.

Šiandien mėginsime aplankyti Jūrkalnę. Išežerėjusioje jūroje plūduriuoja paukščiai. Nuo skardžio kuo puikiausiai matosi jūros dugnas, jo žolės ir akmenys. Diena bus karšta.

11.00 val.

- - -

Išvažiuodami iš nakvynės vietos, prie apgriuvusio pastato pastebėjome stovintį automobilį. Netrukus nuaidėjo agresyvus švilptelėjimas. Tą garsą išleido liesas žmogelis, piktu rusiško banditėlio-pacuko snukeliu. Žmogelis-torpeda iš karto stačia galva nėrė į konfliktą. Galėjau ir pravažiuoti nekreipdamas jokio dėmesio, bet pasidarė smalsu, koks paukštis skleidžia tokius garsus – sustojau ir užgesinau variklį.

„Kaip jūs čia patekote?!“ – mirtinai stebėdamasis rusiškai pasiteiravo pacukas. „Iš dangaus nukritome!“ – pagalvojau, tačiau nepasakiau. „Čia juk privati teritorija (Privat ipašums), galėčiau nufotografuoti automobilį ir mokėtumėte 750 eurų baudą!“ – piktai pro dantis košė torpeda. Nieko sau, privat ipašums – plytų krūva ir stagarai. Matyt pacukas atvažiavo savaitgalį palindėti po jais. Be to, mes tik kirtome jo teritoriją ir buvome įsikūrę atokiau. „Jūra yra visų!“ – piktai jam rėžė Judita. „Taip, bet čia Privat ipašums! Važiuokite į savo smirdinčius Lietuvos kempingus ir ten gyvenkite! Ten jūsų jūra!“ – neatlyžo sovietonacis. Gerai, kad dar mūsų, o ne rusų! Mes čia pas brolius latvius svečiuojamės. Beje, viskas juk labai priklauso nuo požiūrio. Išvydęs keliaujančia šeimą, pacukas galėjo ir nešvilpti pro savo banditiškus dantis. Kiekvienoje tautoje savi išsigimėliai. V semje ne bez uroda – kaip sako patys rusai.

Sąžinė rami. Žalos nepadarėme, nė vienos šiukšlės nepalikome. Kompleksuoti pirdžiai visada mėgsta pabrėžti savo teritorijų ribas. Kaip sysiojančios katės. Danguje nebus jokių teritorijų. Visais laikais banditai mėgino atitverti vaizdingiausius atokius gamtos kampelius, kad į juos nepatektų poetai. Banditiškų reikalų organizavimui irgi reikia tylos, paukštukų čiulbėjimo ir ramybės. Tik vietoje lentelės „Nikns suns“ („Piktas šuo“) reikėtų užsikabinti lentelę „Piktas šernas“. Privat ipašums! Ne švilpti reikia, o kalbėtis su žmonėmis. Lindėk savo plytų krūvoje privatusis graužike ir stagarais dar užsikamšyk, o mes važiuojame toliau. Į Jūrkalnę nebesukome – patraukėme Liepojos link. Dabar sėdime ant jūros kranto Pavilostoje ir matome dešinėje pusėje tolumoje švytinčius skardžius, ant kurių praleidome dvi nuostabias naktis. Paldies, Latvia!

14.20 val.
Nerijus Laurinavičius
BUS DAUGIAU, nes Lagaminas be dugno.